Wandellijnen van de binnenstad naar het buitengebied

Route Schalkwijkse Wetering

Klik op een Bezienswaardigheden indicator (ster) in de kaart voor informatie over bezienswaardigheden.
Terug naar overzichtskaart

Plofsluis

Plofsluis

Omdat het Amsterdam-Rijnkanaal een zwakke plek vormde in de Nieuwe Hollandse Waterlinie, werd er van 1937 tot 1940 een 'plofsluis' boven het kanaal gebouwd. De massieve bakken dienden als opslagruimte voor 40.000 ton zand en grind, dat met behulp van springstof het kanaal kon dempen. Bij een inundatie zou het water daardoor niet naar het noorden kunnen wegstromen.

Amsterdam-Rijnkanaal

Amsterdam-Rijnkanaal

Tussen 1930 en 1952 is het Amsterdam-Rijnkanaal gegraven. Het is nog steeds een van de drukstbevaren Nederlandse waterwegen. Jaarlijks wordt ruim 50 miljoen ton vracht vervoerd. Er varen duwbakcombinaties met een lengte tot 185 meter. Bruggen over het kanaal liggen minimaal 10 meter boven het water om de scheepvaart een vrije doorvaart te garanderen.

Schalkwijkse Wetering

Schalkwijkse Wetering

Deze wetering is in de 12e eeuw gegraven voor de ontginning van het gebied. Tot 1900 vervoerden schepen er goederen naar Utrecht. De Schalkwijkse Wetering werd vroeger ook gebruikt als inundatiekanaal. Via een sluis bij Fort Honswijk werd het water van de Lek getransporteerd naar het gebied rond Jutphaas. Tegenwoordig is de wetering van grote betekenis voor de natuur geworden.

Amsterdam-Rijnkanaal

Amsterdam-Rijnkanaal

Tussen 1930 en 1952 is het Amsterdam-Rijnkanaal gegraven. Het is nog steeds een van de drukstbevaren Nederlandse waterwegen. Jaarlijks wordt ruim 50 miljoen ton vracht vervoerd. Er varen duwbakcombinaties met een lengte tot 185 meter. Bruggen over het kanaal liggen minimaal 10 meter boven het water om de scheepvaart een vrije doorvaart te garanderen.

Ruilverkaveling Schalkwijk

Ruilverkaveling Schalkwijk

In de jaren 1979 - 2002 heeft er in de omgeving van Schalkwijk een ruilverkaveling plaats gevonden. De ruilverkaveling had tot doel om de landbouwkundige infrastructuur te verbeteren Ún om de waterbeheersing beter te regelen. Een groot deel van de gronden is van eigenaar geruild. Dankzij de verkaveling is er nieuwe natuur ontwikkeld en zijn er ook nieuwe fiets- en wandelpaden aangelegd.

Kersenboomgaard

Kersenboomgaard

Spreeuwen zijn dol op kersen! Dat is een lastig probleem voor de fruitteler. In kersenboomgaard De Terp wordt de spreeuw op traditionele wijze verjaagd. Langs de rand van de boomgaard staan hoge palen, voorzien van blikken met steentjes erin. Touwen verbinden de palen met een uitkijkpost in het midden van de gaard. Een ruk aan het touw geeft een oorverdovend lawaai van rammelende blikjes, waardoor de spreeuwen van schrik wegvliegen. De uitkijkpost wordt in het voorjaar een paar weken lang bemand, van zonsopgang tot zonsondergang.

Houten-Zuid

Houten-Zuid

Aan de weg genaamd '2e Veld' komt u diverse boomgaarden tegen met appels, peren, pruimen en kersen. De laatste decennia zijn fruittelers op grote schaal overgestapt op laagstamfruit, dat automatisering mogelijk maakt. Zo kan er tegenwoordig flink bespaard worden op plukloon, hetgeen de concurrentie met het buitenland versterkt. Ook het besproeien van fruitbomen gaat bij laagstam makkelijker, omdat de meeste laagstamboomgaarden zijn voorzien van een sprinklerinstallatie.

Station Houten Castellum

Station Houten Castellum

In 2001 is het tijdelijke station Houten Castellum geopend. Het ligt langs de spoorlijn Utrecht-Den Bosch/Tiel, maar er stopt alleen een tram - ook wel 'lightrail' genoemd - die heen en weer pendelt tussen Houten en Castellum. Met een lengte van 1,9 km is dit de kortste tramlijn van Nederland. In 2011 moet het ernaast gelegen spoor verdubbeld zijn, waarna de ligthrail overbodig is. Tegen die tijd maakt het noodstation plaats voor een echt station.

Kaart van de route Schalkwijkse Wetering

‘Schalkwijkse Wetering’ is een wandellijn die Nieuwegein met Houten-Zuid verbindt. Vanaf station Houten Castellum verlaat u Houten om langs het Amsterdam-Rijnkanaal te lopen, dat nog steeds een van de drukstbevaren Nederlandse waterwegen is. Over het graspad langs de Schalkwijkse Wetering leidt de route naar de Plofsluis. Vroeger voeren schepen af en aan over de wetering om goederen naar Utrecht te vervoeren. Tegenwoordig is het van grote betekenis voor de natuur.
Na 10 km kunt u bij knooppunt Nieuwegeinse Brug de tocht verlengen met de wandellijn ‘Waterlinie-Lunetten’, via Lunetten naar het Ledig Erf in Utrecht. Of bij de Plofsluis overstappen op de wandellijn ‘Utrecht aan de rivier’ naar Vreeswijk. Of naar de Blauwe Brug, waar u de wandellijn ‘Oudegein & IJsselstein’ kunt volgen naar IJsselstein. Natuurlijk is het ook mogelijk om de bus terug nemen naar Utrecht. U kunt de wandellijn ook in omgekeerde richting lopen.

Lengte - 11 km
Start - Station Houten Castellum
Eind - Knooppunt Nieuwegeinse Brug, Nieuwegein
Markering - Paars

Downloads

- Printbare kaart (300 KB, PDF)
- Routebeschrijving (40 KB, PDF)
- Beschrijving bezienswaardigheden (17 KB, PDF)
- Meld onvolkomenheden